Wednesday, September 28, 2011

Perempuan Tipikal



"Typical girl..."
"Bapak tipikal sial perempuan macam tu"
"Boleh tak awak jangan jadi perempuan yang tipikal"

Berikut merupakan antara dialog-dialog ataupun lebih tepat lagi jenis-jenis cemuhan yang kebanyakkan gadis-gadis di luar sana amat membenci untuk mendengar. Sudah nama pun cemuhan, siapa yang suka dicemuh? Tetapi persoalan terbesar disini bukanlah mengenai jenis-jenis cemuhan yang disukai oleh para wanita tetapi lebih kepada persoalan kenapa wanita kurang gemar dipanggil sebagai tipikal? Adakah kerana menjadi tipikal itu bakal menjadikan mereka seolah-olah kurang menonjol? Ataupun menjadi tipikal itu bakal menyebabkan mereka mandul tujuh keturunan? Disini kita akan membincangkan mengapakah kaum wanita sensitif apabila dipanggil sebagai seorang wanita tipikal.

Maaf sekiranya penulisan kali ini kelihatan seperti karangan berformat perbincangan kerana tika dan saat ini aura serta suasana disekeliling penulis dipenuhi dengan aura pra-Penilaian Menengah Rendah yang bakal penulis duduki pada bulan hadapan. Diharap para pembaca yang sedang membaca sekarang ini dapatlah memanjatkan doa buat penulis agar dipermudahkan jalan untuk ditempuhi kerana liku-liku yang datang mengcengkam dan segala aral melintang seringkali mematahkan semangat penulis untuk meneruskan hidup di atas bumi yang fana ini. Semoga pembaca semua tidak lokek untuk mendoakan penulis. 

Marilah kita berbalik semula kepada punca kepada sensitiviti perempuan yang wujud dalam perbincangan ini. Tidak malu rasanya untuk saya mendakwa ramai perempuan di luar sana yang langsung tidak tahu maksud kepada perkataan "tipikal" berkenaan. Mungkin sekali akibat ketidakfahaman maka wujudlah kesensitiviti yang tidak bertempat apabila dipanggil seorang yang tipikal. Untuk menjimatkan masa saya untuk menelaah pelajaran, maka saya tidak akan menerangkan apa maksud "tipikal" tersebut. Maaf.

Berbalik kepada fitrah manusia itu sendiri, kebanyakkan manusia bercita-cita untuk cuba menjadi lain daripada yang lain agar tidak sama dan berbeza dengan kebanyakkan manusia. Semuanya seolah-olah mahu menjadi "the only person of its kind". Seperti mereka satu-satunya mereka dan tidak sama dengan manusia yang lain. Ya memang ironi apabila kebanyakkan mereka yang mahu menjadi si tunggal itu rata-ratanya mempunyai idola masing-masing. Tetapi untuk menjawab persoalan disini, perempuan enggan dan membenci dipanggil tipikal adalah kerana mereka tidak suka dikaitkan dengan sesuatu dan dipandang sedarjat serta sama seperti perempuan yang lain. Oh ya, dan mereka juga sukar menerima hakikat mengenai diri kecuali berkaitan dengan kecantikkan yang ada pada mereka.

Maka cukuplah sudah penyenaraian tiga isi penting mengenai punca mengapakah kaum perempuan sensitif apabila dipanggil sebagai seorang perempuan tipikal. Diharap para perempuan di luar sana tidak cepat melenting dan merajuk apabila dipanggil tipikal kerana respon yang sebaiknya apabila dipanggil seperti berkenaan adalah dengan bertanyakan kepada si pendakwa kenapa dan apakah yang membuatkan anda tampak tipikal. Saya akan menulis mengenai tipikaliti perempuan dan selanjutnya pada hari-hari yang mendatang. Sekian.

raar


Sunday, September 25, 2011

#gadisbiasa


saya x perlu jadi cantik untuk diminati...
xperlu jadi cantik untuk tampil hot depan org ramai...

ok!
hey!
you!
gadis cantik sana!
ye ! kamu!
gadis2 yang bc entry ini!
ini untuk kalian!

tips jadi wanita idaman
  1. bertudung tu lebih baik dr free hair...sbb laki zaman skrg ni, buruk mn pon perangai dorg akan back to gadis bertudung jugak nak buat bini..
  2. x over tu lebih baik... jadi la gadis yang sedang2 je...
  3. bersolek? hmmmm terpulang kat korg...tp bg aku, natural beauty is better then...
  4. diam.... diam x bermakna  korg boleh dipijak hidup2 ok.... jadi diam yang berisi..bercakap bila perlu...
  5. xperlu tayang tubuh liuk lentok kalian ye...
  6. kasar sedikit lebih baik dari lembut selembutnya...
  7. jadi wanita yang cepat pick up supaya x senang kn tipu...
  8. lebih baik tonjolkan diri sendiri daripada korg selindung siapa diri korg...tp yang buruk sgt tu xpyh la tunjuk ye
  9. jadi gadis bijak!! 
  10. yang paling penting is korg jd la gadis yang matang buat keputusan, matang berfikir dan matang dalam buat tindakan....jangan nk cemburu lebih2 sgt ok!
aku ni saje nak bg tips mcmni sbb ak rs perempuan skrg ni ada mcm2 jenis..kadang2 kita xtau apa yang lelaki nak kan....so bg aku kalau nk jd outstanding tu boleh tp lebih baik jadi yang just nice...
xpayah nak over sgt... buat lek je...
ade member laki ak ckp, aku suka pompuan simple..ak xsuka pompuan lembut sgt..ak suka pompuan yang kasar sikit tp sdp mata tgk...
so jadilah gadis yang just nice....

ok! gunalah tips ni kalau korg rasa apa yang kau bagi ni membantu korg ye...

"its really hard to lost someone we love and sometimes we might think that love is actually nothing..."


#hotsetap


tibe2 aku rasa nak menulis dan membebel kat sini.. aku tdp sepanjang hari dengan katil asrama gabung dua.. jadi katil besar saiz queen..mmg masyuk wa ckp lu!

**
#hotsetapbagai
aku ni bukan la bagus sangat.. bukan jugak penulis tegar yang mampu tulis tanpa peduli kata org lain.. tapi aku teringin nak bercakap tentang isu #hotsetapbagai.. topik yang aku rasa semua orang tau apa hot setap tu. ho setap! aku bukan hot setap dan mungkin juga hot setap tanpa pengetahuan aku... dang! 

bila ada rasa ingin tahu yang membuak2, rasa musykil yang melampau, aku jadi teruja nak tau dan cuba sebarkan fahaman hotsetap ni. aku ni hanya laki biasa yang hanya duduk diam dan memerhati gelagat orang. biar orang pandang orang pelik kat aku..lagipon, manusia2 pelik mcm aku ni hanya mampu sebarkan kata2 melalui kata2... kalau aku tunjuk sapa diri aku, sumpah kau tak nak kawan dengan aku..tapi ni bukan point aku.. bila aku duduk diam dan tgk gelagat manusia yang berubah mengikut peredaran zaman, ada beberapa soalan yang terbang pusing2 dalam kepala otak aku... antaranya ialah :

  1. apa yang kau ada sampai kau jadi hot setap sgt??
  2. kau xcantik xhensem tapi kau hot gila! knp?
  3. kau bukan baik mana pon, perangai mcm setan, xmmpu diterima org perangai kau... ala2 manusia xde sirim, tapi kau hot! 
  4. muka2 ala2 pecah rumah tapi semua orang kenal kau...
ok! soalan yang hampir sama tapi ditujukan kepada orang2 yang berbeza.. kesimpulannya adalah kenapa? kenapa? dan kenapa lagi....

bila semakin lama semakin byk jwpn yg aku dapat simpulkan.. bagi aku, hot setap ni ada 2 jenis... #hotsetap bersirim dan #hotsetap xbersirim..

**
#hotsetap bersirim
ini jenis pakej lengkap.. ada rupa, ada bakat, ada ilmu, ada gaya,mutu dan keunggulan. ini adalah barisan manusia yang di salute ats bawah..tabik spring siap! kalau aku ckp, dorang ni mmg memiliki gaya2 yang mampu org lain ikut... bukanla sekadar gadis/lelaki tipikal yang sibuk dok tiru style orang lain... yg aku nampak orang2 bersirim ni boleh la kau buat acuan dalam hidup.. kalau nak kata terlalu sempurna, itu mmg aku rasa aku penipu besar sbb aku kurang suka type2 bersirim... banyak saingan... walaupun saingan tu bagus..

**
#hotsetap xde sirim
yg ni type manusia muka pecah rumah, gadis kilang, gadis perah santan bau kelapa, laki p bendang bau lumpur dan sama waktu dengan dorg..bukanla aku nk rendahkan dorg, tp aku salute dengan golongan2 mcmni... pakej x berapa nak lengkap tapi kat satu sudut lain, dorang ada kelebihan.. itu la part yang aku suka kat golongan2 ni... dorang ni, kalau diketengahkan bakat, mmg superb!tapi xmampu nk kalah si golongan atas yg ada sirim sbb dorg ni xde rupa... alkisah ada sorg kawan aku..muka mmg layak bagi penyepak... ala2 sampah masyarakat... tapi bila part praktikal skill mcm welding besi, pergh! superb! hasil tiada tandingan... yg perempuan plak, rupa mmg hudus... tapi bila masak or make up muka org, kualiti setanding levis... tapi tu r... famous sbb bakat... kalau ikut rupa, mmg haram r nk famous...!

**
kat sini aku bukan la nak merendahkan mana2 golongan tapi aku cuba membezakan bagi korang semua boleh tgk bnd2 ni dari skop yg lebih kecil.. tapi aku rasa aku lupa satu lagi golongan.... gadis2 dan laki2 yang cuba jd hot setap sebab pakej rupa yg cantik tapi jiwan dan otak kosong...yg tu nak letak kat mn ea?? HAHAAH




Friday, September 23, 2011

Gagal Lagi. Salah Siapa Ni?



Gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya. Dalam perhubungan, ada pasang surutnya. Semacam pasang surutnya air laut. Tapi bila berkali kali perhubungan gagal, bila berkali kali bertukar pasangan dan tetap juga gagal? Adakah wujudnya keperluan menyalahkan takdir? Perlu. Itu jawapan yang terpacul keluar dari bibir manusia yang putus harapan dan tidak mahu mengakui khilaf sendiri.

Perhubungan pertama gagal. Mungkin jari telunjuk itu tanpa ragu naik hantu untuk dihalakan kepada pihak yang lagi satu. Perhubungan kedua gagal. Jari telunjuk mungkin stay disitu masih terhala kepada pihak lagi satu. Perhubungan ketiga gagal. Ego menebal yang tak terkakis mulai goyah. Si dia tidak disalahkan. Tapi takdir pula yang dilihat sebagai punca kesalahan. Takdir itu pula yang disalahkan. Kerana takdir yang dikatanya punca kesalahn itu, pengganti yang baru ditemukan. Janji dipateri, cinta disimpul mati. Bahtera dikemudi dan dilayari. Entah apa silapnya, perhubungan yang mulanya nampak indah itu tadi, turut gagal. GAGAL LAGI.

Sudah begitu banyak 'percubaan' perhubungan dan masih gagal. Sudah bersilih ganti pasangan. Yang beraut wajah bersegi, yang bujur sirih, dan entah yang bagaimana lagi raut wajah pasangan yang pernah hadir dan singgah bertandang. Masih lagi gagal. Di mana jari telunjuk yang begitu naik hantu itu pergi? Elok disimpan di dalam poket seluar sendiri je lah. Sebab terlalu galak menunjuki jari ke muka orang lain, diri sendiri terlupa. Bila jari yang satu itu dihalakan ke muka orang lain, jari lain yang berbaki tidak sedari menunjuki batang hidung sendiri. Jangan dilupa. Berkali-kali hubungan gagal, pasangan itu berbeza. Tapi adakah kita terlupa sesuatu? Di dalam semua perhubungan yang gagal itu lah, kita tetap ada. Duduk menetap. Yang satu lagi yang berganti.

Berhentilah mengangkat jari telunjuk ke muka orang lain. Biar jari itu berehat. Bila diluruskan jari, biarlah ia lurus bersama jari jari yang lain. Bila jari diregang dan dibengkokkan, biarlah kelima-lima jari itu melakukan perihal yang sama. Berhentilah menjadi begitu 'pilih kasih' dengan si jari telunjuk itu. Dia juga tidak diminta dicipta hanya untuk diangkat, ditunjuki dan ditudingtuding ke arah orang lain.


Bila hubungan berkali kali gagal. Renung diri sendiri. Jika selama ini diri sibuk mengambil tahu menjaja cerita dan perlakuan orang lain. Untuk kali yang ini, tolonglah kenali diri itu siapa. Sifat diri itu bagaimana.

Adakah kau terlalu pushy? Bila si dia kesana kemari harus digantung walkie talkie dileher? Berapa tapak melangkah pun dia harus menyediakan 'laporan' untuk dihantar khabar beritanya. Alasan kau nak buad dia macamtu? Ambil berat. YA. Memang ambil berat. Sampai berat rasa beban pada bahu si dia kau buad. Setiap kali berkomunikasi, dah macam temuduga TESL pula jadinya. Kena provide What? Why? Who? When? and How?. What are you doing? Why are you doing so? When are you gonna back home? bla bla bla. Tapi bagus juga buad macamtu kan. Dari asalnya sebelum dia kenal kau, cuma Okay Thanks Bye je dia tahu cakap, sekarang dia dah boleh cakap Bahasa Inggeris dengan fluent. Perlu tabik hormat kottt. Heh.

Adakah mungkin kau terlalu selalu menyalahkan dia bila ada perselisihan faham? Setiap kali bertengkar, asyik dia dapat lebam. Padahal kau yang start baling periuk belanga dulu. Setiap kali bertengkar, hanya kau yang layak menerima 'maaf', hanya dia yang layak mengucapkan 'maaf'. Bila bertengkar, cuma kau yang layak tarik muncung sedepa. Dia cuma layak untuk senyum dengan pujukan penuh usaha supaya kau akan kembali tersenyum seperti sediakala. One-way memanjang je jadinya. Jalan raya pun ada two way. Inikan pula dalam hal perhubungan. Ehemhem. Kalau cuma one way, orang akan cuma bergerak sehala, dan takkan bertembung muka. Err. Lebih kurang macamtu lah kot? errr.


Kadangkala kena lah menelan pahit air liur sendiri. Kena lah sekali sekala merasa kelat sendiri. Kena akui, kadangkadang diri ada silap. Doplohpat jam tuding orang, entah bilanya nak perasan salah yang berpunca datangnya dari diri sendiri.

Sit back. And relax. Bye. *Dah abes idea*


Monday, September 19, 2011

*Hubungan Wanita Dan Duit


Ia ibarat cinta yang tiada nokhtahnya kecuali mati. Simbiosis yang erat antara wanita dan duit tidak dapat di sangkal. Walaupun orang cakap duit bukan segala-galanya, namun jauh di sudut hati seorang wanita menganggap tanpa duit maka akan kiamatlah dunia! bersedia untuk mati dan terus ke neraka.


Lelaki. Kalian jangan anggap ada wanita boleh hidup tanpa duit. Ohh.. hipokrit semata-mata jika ada wanita yang berkata sedemikian. Tahu tak setiap langkah kaki kita di dunia ini perlukan duit?! Jauh di sudut hati saya tahu, setiap wanita sangat sangat sangattt mendambakan duit yang cukup untuk menampung kehidupan mereka sampai ke tua.


Apakah kepentingan duit pada seseorang wanita dan bagaimana cara untuk memastikan seseorang wanita itu TIDAK PUTUS HUBUNGAN dengan duit walau apa keadaan sekalipun. 





Wanita pada masa kini lebih panjang umur dan hidup lama berbanding lelaki. Jadi, sebagai wanita kita sepatutnya risau akan keadaan kita pada masa depan. Tapi tak ramai wanita sedar akan kepentingan menyimpan dana (DUIT) untuk keperluan akan datang atau saat-saat yang tidak diduga. 

Berikut adalah apa yang harus anda bimbangkan:- 

1) Gangguan Kerjaya - Wanita cenderung lebih bersifat keibuan dan mementingkan keluarga. Semasa muda dan masih bekerja dan belum berumah tangga, wanita cenderung menyara orang tua dan adik-adik yang masih sekolah. Wang gaji setiap bulan habis untuk memenuhi keperluan rumah, yuran sekolah adik dan ubat-ubatan. Bagi wanita yang terpaksa pula berhenti kerja untuk menjaga orang tua yang sudah terlalu uzur, sudah tentu akan menghadapi risiko kebuluran. Erhh.. Tak lah sampai kebulur tapi pasti stress bila memikirkan hal-hal yang memerlukan wang. Mana nak dapat duit setiap bulan kalau tidak bekerja ye dak?` 

Lain pula jika sudah berumahtangga. Berkahwin dan mempunyai anak kecil. Wanita akan mengambil cuti rehat yang lama. Tiga bulan cuti tanpa gaji misalnya akan membawa masalah pada wanita walaupun ada suami yang menanggung makan minum dan pampers anak. Dengan gaji suami RM3000 sebulan sudah pasti tidak dapat menampung beban sewa/loan rumah, loan dua biji kereta (suami isteri masing-masing ada kenderaan), semua jenis bil (astro, air, elektrik, telefon dsbgnya), pampers anak bini, makan minum dan pakaian. Sanggupkah anda wahai wanita menggadai/menjual semula aset yang dibeli hasil titik peluh sejak sekian lama?` barang kemas misalnya. 

2) Pendapatan Yang Lebih Rendah - Secara purata dari segi pendapatan, wanita mendapat kurang daripada lelaki. Walaupun jurang nampaknya semakin kecil, sebab sekarang ini wanita mendapat hak yang hampir sama rata dengan lelaki tapi dari segi kuasa, lelaki masih lebih daripada wanita. Jadi, sedar-sedarlah wahai kaum wanita, kita masih "miskin" berbanding lelaki. Apa lagi kalau wanita itu tidak pandai buat kerja sampingan untuk menambah pendapatan. Hanya mengharap gaji bulanan atau elaun dari orang tua/suami. 

3) Hidup Bersendirian - Berbanding lelaki, wanita pada masa kini lebih cenderung hidup bersendiri lebih lama.  Lambat berkahwin misalnya. Seolah-olah tiada lelaki yang cocok buatnya untuk menjadi peneman hidup. Ada juga wanita yang menganggap hidup sendiri lebih bebas dan tidak perlu fikir akan tanggungjawab yang besar pada keluarga dan rumahtangga. Silapnya ada wanita yang lupa akan tanggungjawab terhadap dirinya sendiri. Hidup bersendirian sepatutnya kita mempunyai masa yang panjang untuk mengumpul dana sebagai persiapan pada masa depan yang tidak diduga. Tapi sebaliknya, wanita lebih cenderung menghabiskan wang yang ada untuk shopping, bercuti dan sebagainya. Ada juga wanita solo hidup menanggung beban orang lain. Beban hutang boyfriend misalnya. Dari mata kasar orang lain yang melihat wanita bujang yang berkarier hidup senang dan kaya. Golongan inilah yang mudah diperdaya oleh sebahagian lelaki atau boleh jadi sahabat baik sendiri. 

4) Pergantungan Hidup - Kebanyakkan wanita sedari lahir sudah biasa bergantung hidup dengan orang tua. Bila sudah berkahwin pula, wanita dijaga oleh suami. Dalam hal ini, wanita sering menganggap bahawa segala-galanya akan dijaga untuk mereka. Bayangkan apa yang akan terjadi pada wanita ini sekiranya berlaku hal yang tidak diingini seperti kematian orang tua atau perceraian dengan suami? 


INGAT! adik beradik, saudara mara terdekat malah sahabat baik sekalipun tidak dapat membantu anda bila ia melibatkan hal DUIT! 


Berikut adalah perkara yang perlu anda beri tumpuan:-


1) Keutamaan - Wanita perlu memahami dengan jelas apa yang menjadi keutamaan dalam hidupnya. Orang tua, adik beradik, kekasih, suami, anak-anak dan diri sendiri. Jangan bermimpi untuk menjadi kaya raya dengan harta orang tua yang akan ditinggalkan. Jangan bermimpi akan berkahwin dengan lelaki jutawan. Berkerja dan mula menyimpan dana dari sekarang. Merancang perbelanjaan juga penting. Wanita cenderung berhabisan menjelang perayaan dan juga ketika jualan murah. Tidak salah kerana apa yang dilakukan para wanita biasanya bukan cenderung untuk diri sendiri tapi untuk semua orang disekelilingnya. Keluarga dan keperluan rumah.  Tapi jangan lupa simpan sebahagiannya untuk diri sendiri. Ini penting untuk memenuhi hal-hal yang tidak terduga seperti yang telah dinyatakan di atas. 


2) Terbalikkan Hasrat - Sebagai ibu bapa, menjadi hasrat utama untuk memberikan yang terbaik pada anak-anaknya. Ya, wanita sebagai ibu. Sedia memenuhi semua tuntutan anak-anak demi kesenangan mereka pada masa depan. Memberi pelajaran dan keselesaan hidup. Dan kemudian, berharap si anak dapat membalas semula jasa mereka. INGAT! peranan wanita sebagai anak dan peranan wanita sebagai ibu sangat berbeza. Kehendak dan keperluan juga berbeza. Jika anda benar-benar menyayangi anak anda, sebagai orang tua anda harus sediakan dana yang secukupnya sebagai persiapan di hari tua agar tidak menyusahkan anak-anak yang baru nak mula merasa hidup susah (cabaran mencari kerja dan mulakan hidup berumahtangga). 


3) Peluang - Terokai setiap peluang untuk menjana pendapatan dapat memaksimumkan keupayaan anda untuk terus menyimpan. Bekerja dan carilah duit semasa muda dan masih sihat. Peluang-peluang lain seperti hidup di taja sugardaddy atau boyfriend juga jangan di pandang mudah. Menyimpan selagi boleh kerana sampai masanya anda juga akan ditinggalkan. Ok. Bunyi agak mengarut di situ tapi realitinya tetap berlaku. 


4) Pendidikan - Tambahkanlah ilmu kewangan anda dari semasa ke semasa. Belajar menyimpan mengikut pelan kewangan yang baik. Rancang kewangan untuk jangka masa panjang dan juga untuk jangka masa pendek. Disiplinkan diri dan jangan malu untuk bertanya pada orang yang berjaya bagaimana cara dia bekerja dan menguruskan kewangannya. Jaga pergaulan dan tiru gaya hidup yang selari dengan diri anda selagi tidak membebankan untuk masa kini dan pada masa depan. 


Saya yang menulis ini juga sedang belajar menguruskan dana untuk masa depan saya. Diharap perkongsian pada kali ini dapat membantu wanita-wanita di luar sana supaya lebih bersedia menghadapi masa depan yang penuh pancaroba. 


Seks bukanlah segala-galanya pada wanita. Tanpa seks, kita masih boleh teruskan hidup dengan ceria dan bahagia. Yang penting, ada duit! Betul bukan?! Jadi, jangan berangan banyak sangat. Lakukan dan bertindaklah dari sekarang. 


 :) 


Surat Kepada Bakal Wife(s)

Kehadapan bakal bakal wife(s) yang kanda kasihi. Pertamanya sekali ingin kanda nyatakan bahawa kanda hanya insan biasa yang banyak terdapat di desa desa seluruh Selatan Malaysia. Berkulit sedikit putih ala ala Pan-Asian yang menjadi punca kejelesan mamat mamat kampung sebelah menyebelah dan tak kurang juga menyebabkan ramai cik cik awek yang nak dok mengusha. Tapi ini bukan tandanya kanda sorang player mahupun pusher sekalipun boyer (baca : buaya). Kanda seorang yang setia hendaknya jika jodoh kita panjang. Tapi kalau dah takdir jodoh kita tak berapa nak panjang, hanya redha yang kanda boleh khabarkan kepada dinda. See, awal awal lagi dah nampak kebaikan kanda kan?

Perenggan di atas dah cukup rasanya untuk kanda memperkenalkan diri kanda secara fizikalnya kepada bakal bakal wife(s) kanda. Tak perlu rasanya kanda kenalkan banyak banyak di sini. Kita akan punya a very long first night moment untuk kita saling mengenali. Kan lebih sweet gitu ye dak?
Kanda tidak menetapkan sebarang kriteria luaran kepada bakal bakal wife(s) kanda. Cukuplah punya wajah seperti Lisa Surihani ataupun Hana Takasima Hana Tajima. Cukuplah. Kanda dah bersyukur sangat sangat.
Kanda tak demand ok dalam memilih bakal wife(s). Kanda juga harap bakal bakal wife(s) kanda bertudung. Kan lebih comel plus super duper sweet bila dinda bertudung. Mak abah kanda pun surely akan sayang betei dengan dinda. Kat situ dinda dah dapat bonus benefit tau. Kalau yang tak bertudung tu boleh juga. Nanti kanda akan didik perlahan lahan. Kanda tak gunakan kekerasan. Cukuplah kanda gunakan ayat ayat sarkastik yang membuat bakal bakal wife(s) kanda nanti tersipu sipu malu.

Bakal bakal wife(s) kanda yang sangat cantik-ayu-jelita, kanda tergolong dalam keluarga yang besar. Adik beradik mak ramai. Sama juga dengan adik beradik abah. Kanda juga punya sembilan adik beradik. So kepada bakal bakal wife(s) kanda, jangan terkejut atau mengherdik kanda jika kita punya anak yang ramai juga. Bukan niat kanda mahu jadikan dinda seperti kilang industri. Sungguh bukan. Kanda kan baik, jangan lupa. Kalau dah Allah beri kita rezeki anak yang ramai, redha je dinda. Kanda tahu sakit bersalin adalah sakit kedua selepas mati. Kanda tahu. Lagipun syahid dinda kalau dah di takdirkan meninggal dunia ketika melahirkan. Jangan ingat kanda buta agama ya dinda. Kanda tahu itu semua. Lagipun dinda, semasa tempoh berpantang, bakal bakal wife(s) kanda yang lain akan jaga dinda baik baik. Jangan takut. Diorang sayang dinda macam kanda sayang dinda juga. See bertuahkan mendapat suami seperti kanda?

Bakal bakal wife(s) kanda yang sangat kanda kasihi. Di sini ingin kanda nyatakan juga bahawa kanda sangat sangat sayangkan Futsal kanda. Jika dinda dinda sudah memenuhi kuota, ingin kanda masukkan Futsal di tempat kelima sebagai reserve. Dinda, percayalah kanda berFutsal bukan sekadar bersuka ria. Kanda hanya ingin menyihatkan badan dan lari seketika dari mendengar bebelan dinda. Dan kanda berjanji bukan setiap hari kanda berFutsal. Cukuplah seminggu sekali. Dan dan juga kanda tidak akan berFutsal pada malam kegemaran dinda. Jangan risau. Kanda sangat memahami orangnya. Jangan kata kanda bangang kerana tergolong dalam sepuluh manusia yang berebutkan bola yang tiada perasaan dan tiada rupa cantik menawan. Kanda tahu dinda ada niat untuk berkata demikian. Hanya hantu hantu Futsal yang mengerti nikmatnya. Sama je macam kegilaan shopping dinda tu. Even kanda tak pernah faham, tapi kanda sanggup laburkan duit untuk minat dinda tu. See kanda sangat sangat pemurah orangnya. Lagipun daripada kanda habiskan masa dengan mencari pucuk pucuk muda sebagai ulam makan malam lebih baik kanda berFutsal ye dak? keh keh keh.


Hanya satu warning yang ingin kanda beri kepada bakal bakal wife(s) kanda. Kanda tak kisah jika dinda sokong team bola yang berlainan daripada kanda. Sungguh kanda tak kisah. Tapi jangan sesekali mengeji, memaki, mengutuk Manchester United kesayangan kanda. Sungguh boleh menimbulkan pergaduhan. Bola merapatkan cinta. Tapi jika dinda memasukkan unsur yang boleh mengurangkan tahap kesabaran kanda, alamatnya dinda akan tidur di sofa sedangkan kanda tidur di atas tilam Vono King Size kita. Jangan nak keluarkan kata tipikal "Dinda tak kisah. Kanda tu yang padan muka tidur sorang sorang!" Wait. Wait. Dinda kena berfikir dulu sebelum bersuara. Dinda kena ingat masih ada wife(s) kanda yang menunggu setiap masa. Jangan nanti dinda pulak yang menangis berlagu Gerimis Mengundang pulak kang. keh keh keh.

Kanda rasa cukuplah kiranya kanda tamatkan di sini sahaja. Jika ada kekurangan kanda akan utus kan di lain hari. Kepada bakal bakal wife(s) kanda, utusan doa akan kanda kirimkan bila kanda sudah mengetahui nama nama dinda. 

Yang Ikhlas Mendua Tiga Empatkan Mu.
-Kanda Pan-Asian Negeri Selatan-


Saturday, September 17, 2011

#Gedik

Entri asal daripada SINI.

                                    [ My Lisa and the ugly Betty ]



Hai cantik! Itu kebaya atau sarung nangka?
Hai cantik! Itu ekor kudakah yang terjulur di hujung selendang?
Hai cantik! Matanya galak suka melirik.
Hai cantik! Bila berjalan badannya lentik.

Molek. Cara berkata terkekek kekek.
Molek. Bila berbicara tercuit cuit.
Molek. Melihat jantan terkenyit kenyit.



Wahai wanita wanita di luar sana yang asalnya ayu dan pemalu.
Jangan kau rasa kau cantik tahap dewi bila kau menggedik.
Jangan ingat kau menarik bila kau kononnya manja terjerit jerit.

Kau bukan ratu.
Kau bukan puteri.
Kau bukan dewi.
Kau sekadar boneka mainan jantan bermata raksasa bila kau menggedik sana sini.
Jagalah diri.
Peluk eratlah maruah.
Jangan kau di anggap murah.
Nilainya rendah.
Sekadar untuk pembasah lidah.
Bila tawar tiada rasa kau akan di ludah.
Pekat!
Jatuh ke tanah.

Jagalah selagi kau boleh jaga.
Peliharalah apa yang kau perlu jaga.
Jangan biar di noda.
Biar ia terpelihara.
Seperti cantiknya buah yang di jaga daripada serangga.


p/s : Wanita itu sifatnya manis lagi molek. Jangan biar ia tercemarkan dengan perkara yang sia sia.

Thursday, September 15, 2011

#Cinta

Secara spontannya aku tersenyum.
Wajah yang aku pandang satu per tiga saat itu terus melekat dalam fikiran.
Sepertinya wajah itu tiap masa aku tatap.
Matanya yang redup.
Hidungnya yang mancung.
Mukanya yang bujur.
Kulitnya yang mulus.
Ah celaka! Setiap inci wajah itu berlegar legar.
Aku cuba buang.
Aku rasa itu mainan perasaan.
Tapi, wajah itu terus terusan melambai.
Wajahnya indah. Wajahnya cerah. Melambai aku dengan ceria.
Aku tidak mampu bertentang mata walaupun hanya dalam imaginasi minda.
Aku kotor! Aku hina!
Sedangkan dia segalanya terjaga.
Malam itu dia datang.
Datang bukan memberi harapan.
Dia datang hanya untuk melambai tangan.
Teriakan aku hanya kuat dalam senyap.
Lontaran vokal tenggelam dalam kelamnya hati.
Dia hilang. Dia terbang.
Aku mahu dia pulang.
Aku menunggu tiap petang.
Aku mahu dia pulang.
Kuatnya perempuan membuat lelaki gila bayang.
Aku masih menunggu dia pulang.




Wednesday, September 14, 2011

barang gua, barang gua la...

hye gadis! hye chantek!

"kau memang xleyh tgk orang lain lebih dari kau kan?"

statement babe..statement... benda alah ni aku dengar dari mulut seorang LELAKI yang mengajuk kata2 seorang kawan perempuan dia.. dush! malu aku yang dengar ni ha...

"perempuan kalau x de iri hati sesama korang mmg x sah kan?'

ok..statement lagi... benda2 ni korang mmg selalu dengar or korang pon buat jugak...
meh aku bagi satu scenario..

**
si bedah dengan si peah... kawan baik... rumah sebelah2... keje plak 1 tempat.. so bila gaji masuk, masing2 dengan ghairahnya p serbu shopping mall beli barang idaman masing2.. alkisah si peah ni nak beli handbag n kebetulan si bedah pon nak bnd yang sama.. si bedah p kiri si peah p kanan...

**
sampai kat kaunter, si peah tgk beg si bedah lawa... si bedah plak kata beg si peah lawa.. puji punya puji sampai melangit, si peah kata nak beli jugak beg mcm si bedah... lawa sgt kata dia...tumpang ada duit ni la nak beli..nnt da xda duit, nganga la... tapi si bedah ni xnak beli beg mcm si peah... ada brg lain nak beli katanya...so si bedah n peah pon byr.... 

**
lepas tu si beah p merayau n belilah make up baru.. nampak pula oleh si peah.. ok...dalam hati yg penuh dgn iri, xmo kalah dgn bedah, dia pon p beli jugak make up...,. n si bedah pon berkata wth yeah!!!

ok...tu salah satu la kan... perempuan ni mmg suka iri dengan orang lain.. aku tau korang mmg suka bnd2 yang lawa tapi x payahla sampai semua benda nak sama dengan orang lain... semua benda nak tiruorang lain... kalau si A beli beg prada, ko pon nak beg prada...kalau minah B beli baju ZARA korg pon nak jugak...semua benda la yang orang lain ada, korang mesti nak ada jugak,,

oh come on... semua orang ada hak untuk beli apa yang dorang suka and korang x de hak nak tiru2 orang lain even x de akta yang kata x boleh... tapi akta hak dan perasaan manusia kata 'cuba kau pikir kalau kau ade kat tempat aku, aku beli kau tiru, aku beli kau beli...'

bagi golongan2 yang suka tiru2 ni, come on la..korang da xde taste sendiri ke sampai nak memiliki apa yang orang lain ade.. hmmm aku no komen la kan... tapi kalau aku kat tempat orang yang ditiru tanpa memikirkan hak asasi manusia, mmg aku panas la kan... aku penat pusing satu mall nak cari brg tu end up ko g beli bnd yg sm, sebijik, satu brand mcm yg aku beli..no3...xboleh terima...

so, ubah tabiat ye ladies... jadilah yg rare sikit...br orang lain nampak korang outstanding,,, biar korang ada style korang sendiri k.. :)

                                                no3!!! ya ladies :)

Monday, September 12, 2011

A BIG word here.

how do we measure the level of trust? - Picture from Tumblr

“Trust is like a vase.. once it's broken, though you can fix it the vase will never be same again.”

The quote is so true. Will you be able to trust someone fully as before when that person scratch your trust?
Maybe it been done by a broken promise, by a lousy mouth or playing foul.

Trust, after all, is the glue that holds all of us together, family, friends and lovers. That's the thing that keep glued us together although many obstacles come all the way in our life. In trust, everything still safe in place even when we face great challenges and going down. Without it, we might be likely to fight, have misunderstanding and split in times of crisis, have doubts about each other.Ones who trust each other will feel more secure and closer to each other. Besides, if we trust a person fully then why did there is doubt? Are we the one at foul play?

In friendship, TRUST is a big word. When someone said that they trust you, means they are risking their life also relation with you. I am sure that every girls have their own BFFs. And each of them have known about your family, boyfriends, mistakes, experiences or bad days. Some of the also hold your trust on ur dirty little secrets that shouldn't be known to outsider. Now I am talking about how to react when your trust is being destroyed. Well I know you girls, can well built your trust within you family and friends also scandal ,crush and bf :p 
But sometimes girls, if you are lying and yeah bukan sengaja berbohong ada sebab tertentu *konon*, how do you want to earn back your trust from your boyfriend maybe?

Fine, first thing is EXPLAIN. Just explain roughly first then when he is listening. If he doesn't want to listen don't you eva pilih KLCC over him or comolot kat situ okee? The weapon? Tears.
You can get he listen to your explanation by given out your precious tears. Explain it with details on why did you lying to him. Make sure this time there is no lie added. Or yes you going to regret it later.



Hi girlssss..!

Good evening peeps.
I am D. Underestimate me and you will find me being so crazy. So bear with me talking hand coz I make mistakes. BUT, no ones perfect here and there that's make us human. My friends really wants you to have me as your friends as they want you to feel what it is like to be with me.
These blog,1001 Perempuan is my collaboration with Ismey and Monolog at first. Now we have awesome writers to maintain this blog. However, I think that we are looking for few writers to join us if I am not mistaken. So if you find that you fit this criteria please submit your wish to the comment box below. :) till then yes. read my post that I have upgraded from my own blog.
this is from girl to girls. (excuse my grammar)
 
Where did you hide my sister?
The one with strong heart, the one with happiness.
the one who once had smile all over her face,
shine like the sun, gleaming like the moon.
Her presence make the world seems like a better place,
to live in, to love with and to laugh on.



Saturday, September 10, 2011

susah senang memilih

dulu gua pernah jd awek orang... gua sayang gila babi..sayang mcm nak mati..gua korban masa gua semata2 nak teman dia bila dia susah.. gua beli hadiah mcm2 bila birthday dia walaupun gua xde duit... hari2 gua pikir nak buat surprise apa untuk dia... gua makan apa, gua teringat kat dia... bykla kenangan gua dengan dia... tapi sayang, hubungan kami terputus tengah jalan...

gua patah hati.. gua kurung diri gua dalam bilik..gua nangis in silent mode..gua takut mama gua marah.. seminggu gua diam jd tunggul kat rumah...sepatah org tanya sepatah gua jawab.. kira gua silent habis la.. gua pandang barang dia bagi, gua nangus...gua pandang baju dia bgi,gua nangis... dah jadi minah murah air mata... kalau jual mmg gua boleh dpt untung baik punya.... 

gua single beberapa tahun...sampai gua jumpa sorg mamat  ala2 cina... gua suka laki mata sepet... gua bajet dia boleh buat gua happy..tapi haram... lagi taik dia bagi gua... dia main kayu 7 belakang gua... gua kasi kata putus gua nak backoff... gua sedih lagi... gua benci laki.. gua rasa laki semua mcm gampang.. xde hati perut...gua xpercaya laki dah...

gua habis belajar utk level 1... gua up g blajaar level 2..  gua masuk tempat yg laki pompuan nisbah 1 : 15.. gua sorg je ala2 gadis dalam kelas.. pergh! first impression gua mmg A lah kan! tp gua teruskan...semangat belajar gua masih tinggi....

1 sem gua duk situ, gua terima lamaran member gua.. kali ni gua xbrani buat keputusan..gua tanya mmber gua.. bg peluang kat diri sendiri kata dorang..gua kata gua takut. nnt gua kn tinggal lg... dorg kata xsalah pon... gua diam... diam tanda setuju... kali ni gua kapel jauh.. beribu2 batu... gua kapel jarak malaysia oversea habaq hang... tapi kali ni gua tahan sebulan je.. xde x factor kata dia.. gua rasa sedih tp xde tahap gila babi sbb gua dlm proses pre trial...

pastu ada 4 5  org mamat dtg kat gua dengan pakej yg mmg gua suka... dtg lamar gua.. gua reject semua.. gua kata ada jodoh, ada la... gua mmber je dengan mamat2 ni... gua kuar dengan dorg, gua lepak dengan dorg, gua makan dengan dorg..tapi dalam hati gua, gua nak tunggu salah sorg dr dorg sbb gua mmg suka dorg... cuma bukan masa lg..

sampai satu masa, sorang2 tinggalkan gua.. sorang2 bla dengan awek masing2... sekarang gua duk diam2 tgk dorang happy dengan awek masing2... gua senyum tapi hati gua nangis...


gua citer, gua kongsi bukan sebab gua nak luah perasaan hati gua yang mmg sedih tapi gua xnk org lain rs apa gua rasa.. kalau ada berpuluh laki datang kat kau, jangan senang2 kau grab mana berkenan di hati... kau tunggu dan tunggu...sampai satu masa, sorang sorang akan angkat kaki dengan awek dorg... tinggalkan korg mcm tu je.. nnt yg betul2 stay tu lah yang betul2 ikhlas dengan korang...

-gua xtau haram jadah apa yang paksa gua menulis lagi-


Thursday, September 8, 2011

Bukan senang jadi perempuan.

Hello semua gadis, mak gadis nenek gadis sekalian. Yang lelaki-nak-jadi-gadis sila pergi main jauh. Kami memang diskrimanasi. Ehemm.

Peliklah aku isu pondan yang makin menjadi-jadi sekarang ni. Sampai ada yang sanggup simpah asid dekat kau sendiri sebab pondan. Apake bimbo sangat. Belambak perempuan-perempaun yang cun-melecun kat dunia ni ha. Tak payah pergi jauh-jauhlah. Meh datang 1001PEREMPUAN ni pun dah cukup banyak yang aumm! Tak tidur malam kau bang kalau dapat.

Bukan senang nak jadi perempuan ni. Banyak sangat perkara yang mesti diambil berat dan ditimbal-timbal. Kalau aku list ni ha mahu jadi perutusan dahulukala yang panjang melebo tak hengat tu. Tak percaya? Cekidaut!

Okay, memang tipu.

1. Benda paling menyusahkan sekali bagi perempuan adalah HAID. Hangpa cakap seronok sebab tak payah solat puasa? Ceit. Dasar tak boleh jadi ketua keluargalah hangpa semua ni. Pasal solat pun nak berkira. Ada tak hangpa kira berapa banyak kali kami nak kena pi tonyoh darah kat pad tu dalam sehari? Kalau sehari paling lecey pun tukar pad 4 kali, kalau 7 hari? Tu belum kira yang subur bedal sampai 15 hari lagi. Belum kira yang jenis pantang pi kencing, berak dah geli-geli nak salin pad jugak. Hah! Kira sekarang! Duit lagi habis. Masa lagi. nak bergeli tonyoh darah lagi. Mana lagi nak main dengan period pain, emosi tak stabil bagai? Buatnya time tu jugaklah si boyfriend/suami nak mencari masalah, Lepastu yang disalahkan balik perempuan jugak. Hangpa dok bising-bising pasal 'keistimewaan' kami ni, tahu tak kalau tak keluar darah ni, takdanya anak untuk hangpa.

2. Lelaki ni ada satu perangai yang aku tak berkenan. Suka nak mengata perempuan gila MAKE UP/PENJAGAAN KULIT/DIET. Well, bagitahu aku siapa nak buat Kak Limah tu jadi bini? Okaylah hiperbola sangat kot. Tapi kalau macam gini --->

ada sesiapa yang nak bunuh diri lagi tak 2012 ni?

Pernah tak hangpa kaun lelaki semua terfikir kenapa perempuan sangat mementingkan penjagaan kulit sampai ada yang obses? Semuanya sebab nak tambat hati hangpa oi si teruna, bapak teruna. Lumrah manusia yang suka lihat pada kecantikan. Kalau tidak, takkanlah hangpa pakat dok add facebook anak dara cun yang bergetah ja?? Kadang-kadang ada jugak perempuan yang terpaksa bersusah payah untuk jaga kulit ni disebabkan kekasih hati dia. Yelah dah pakse style nak tengok yang cun je, pantang selebet sikit komplen sampai makan hati berulam jantung si gadis tu. Dan untuk kau si lelaki yang seburuk-buruk alam, kalau ada dua perempuan ni mahukan kau, seorang badan macam maria ozawa dan seorang lagi badan macam adibah noor siapa yang dipilih? Tak payah jawab pun takpa, aku dah ada jawapan dah. Heh. Lelaki.

3. PENDIDIKAN DAN KEMAHIRAN jugak dah jadi point buat lelaki zaman ni. Eleh, zaman bercinta boleh lah tak kisahlah sayam tak habis spm pun takpa. Sayam duduk rumah buat anak je. Ptuih. Tengoklah bila anak dah 5,6 orang, sorang masuk U, sorang masuk poly, sorang mrsm, sorang teknik, seorang sekolah pondok, 8  orang lagi sekolah rendah, 2 orang lagi tadika, 9 orang lagi dok menetek. Waktu tu mulalah si suami nak mengungkit. Hey, jangan ingat perempuan je pandai mengungkit. Kemahiran tu jugak selalu sangat kaum-yang-konon-betul-semua ni pertikaikan. Aku paling tak suka dengar "Belajar tinggi-tinggi pun, akhirnya ke ceruk dapur jugak". Adakah anda tahu bahawasanya kerja-kerja rumah adalah tugas seorang LELAKI? Perempuan ni dijadikan isteri untuk mebantu meringankan suami bukan jadi KULI!

Eh, aku dah malas nak taip panjang-panjang. Nanti rajin-rajin, aku sambung part 2. Ke ada sesiapa nak bidas? Comek? Eszol? Sila-sila.

Ini bukan perempuan ini betina. Hangpa tu terjegil lah tu tengok tu. Heh dasar.

Kesimpulannya, hargailah wanita diseliling anda sebelum mereka hilang dari pangkuan anda. Menyesal dah tak guna oi. Adios~



Sunday, September 4, 2011

woman.

A woman has great strengths.
She can deal with stress and carry heavy burdens.
She smiles when she feels like screaming.
She sings when she feels like crying.
She cries when she’s happy, and laughs when she’s afraid.
Her love is unconditional.
There’s only one thing wrong with her is










She forgets what she’s worth!

So perempuan di luar sana, sayangi diri anda kerana... *tipikaltagline*
Dirimu begitu berharga.


credit here.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...