Pages

Thursday, October 4, 2012

*Pesanan Untuk Semua Gadis Yang Dicintai


Uuuweeeekkkkkkk... uuuwwweeeekkk... Sally termuntah di tepi longkang sebaik sahaja meminum minuman yogurt yang baru dibeli di kedai 24jam. Pucat. Sisa-sisa muntah di tepi bibir di lap. Berpaling. Lola yang duduk di atas tembok tepi longkang besar itu dari tadi memerhati.  Hambar. Diam.

"Apa tengok-tengok ?!" Herdik Sally.

Lola terkejut. Tunduk. Sally mengelap lagi sisa-sisa muntah di tepi bibir. Dia berjalan mendekati Lola. Mata bertentang mata. Lola menghulurkan minuman kotak yang masih penuh. Sally mengambilnya lalu meneguk sekali. Kotak dikembalikan pada Lola. Lola memandang hiba. Perlahan, Sally duduk di tepi, sebelah kiri Lola.

"Buat apa kau di sini? jual diri?!" Sally bersuara kasar.

"Bukan!" Jawab Lola.

"Kalau nak jual diri bukan di sini tempatnya!"

"Aku bukan nak jual diri."

"Jadi, apa kau buat di sini?"

"Panjang ceritanya."

“Huh!” Sally mengeluh kecil.

"Cerita lah. Aku ada banyak masa."

"Aku di halau dari rumah. Aku diperkosa dengan teman lelaki sahabat baik ku. Kemudian, aku di jual. Sekarang aku tak tahu nak pergi ke mana."

"Hahahaha… rosakk!" Sally gelak besar.

"Ya." Lola tunduk sedih.

"Ya! Memang dunia ini semakin kejam!" Sally bersuara. Matanya mengecil. Melemparkan pandangan kosong pada tembok di hujung sana.

Sejenak kedua mereka terdiam.

"Tadi kau muntah macam teruk. Kau sakit perut?" Lola memecah sunyi.

"Huhh!" Sally mendengus. Meraba perut.

"Aku pregnant!"

"Hah?!" terangkat kening Lola.

"Ya. Hidup ku juga sudah hancur!"

Seketika mereka sama-sama terdiam. Sepi menyelubungi. 
Dan mereka berpegangan tangan, menyusuri lorong gelap, di kepekatan malam. 

***

Salam untuk semua gadis,

Boleh kalian tempatkan diri di posisi Sally ataupun Lola? Apa perasaan? Hilang punca? Terasa mahu terjun KB Mall?` heh~

Mungkin sebab kita tidak pernah berada dalam situasi seperti mereka. Tapi tidak bermakna kita harus merasa megah. Kesucian tidak ternoda. Sebab kesucian bagiku terletak pada hati. Bukan pada pus-sy. Memanglah di situ terletaknya maruah seorang perempuan. Selapur dara yang nipisnya macam kulit bawang. Tapi kau lagi tidak bermaruah jika tega mengutuk dan menyingkirkan mereka yang sudah ternoda. Apa lagi jika mereka sendiri tidak rela. Mangsa.

Apa kau pernah fikir apa masalah mereka? Mungkin tidak. Kau tak pernah peduli. Sebab kau tak pernah mahu mengenali. Aku sudi untuk mendengar kisah mereka. Cuma belum berkesempatan. Aku hidup di kalangan orang yang baik-baik dan biasa-biasa. Bukan di lorong hitam. Bukan di rumah tumpangan. Seperti kalian juga. Yang bisa seronok dengan hidup penuh ceria. Makan minum di tanggung. Belajar dan berjimba di ruang ber-aircond. Online dan menonton tv. Gosip sana-sini. Tahu mengejek dan memaki. "Ahh kau bodoh! Pemurah sangat bagi pus-sy pada lelaki!" Kan?` 

Sudah masanya kita berhenti menuding jari dan tonyoh kepala bertubi-tubi pada mereka yang akalnya cuma satu itu. Kerana mereka adalah kita. Kita hanya dibezakan dengan saiz akal dan nafsu. Ada akalnya kecil, nafsunya besar. Ada juga yang sebaliknya. Dan ada juga yang mampu menyeimbangkan keduanya. Kau yang mana? Aku pilih yang ke-tiga.  Walaupun aku tahu, bukan mudah. Tapi sekurang-kurangnya, untuk kita, aku masih mampu melakukannya. Sebab aku tak pernah menganggap mereka salah. 

Ada yang tidak setuju? Terpulang. Tapi bagi aku, orang macam Sally dan Lola masih layak hidup sempurna dan terbela. Berhenti menyokong membabi buta pada kata-kata sinis dan caci maki kaum adam --yang cuma tahu sedap kemudian buang lepas tu gelak sakan. Itu suatu kekejaman terhadap kaum sejenis tahuu! 

MEREKA adalah KITA yang sebelumnya. Kau dan aku, akan menjadi yang sebelumnya. Dan MEREKA pada masa depan, adalah dibentuk oleh KITA yang sekarang. 

AKU,KAU,MEREKA,KITA = Perempuan 

Psst... entry diulang tayang cuma tukar tajuk saja 


1 comment:

Anonymous said...

I do not know if it's just me or if everyone else encountering issues with your website. It appears like some of the text within your posts are running off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to them as well? This might be a issue with my browser because I've had this happen before.
Thank you

Feel free to visit my webpage :: best fast weight loss pill []

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...