Pages

Tuesday, June 21, 2011

Mengenali Perempuan Haid dari Pandangan Mata Lelaki


Sebagai seorang lelaki yang kadangkala banyak menghabiskan masa dengan golongan perempuan, aku banyak memerhati gaya hidup dan perangai serta kelakuan para wanita di depan mata aku. Aku bukan pervert atau dalam bahasa melayu disebut penyumbangleweng. Aku cuma memerhati, aku cuma mendalami. Sebab bagi aku, golongan perempuan adalah sangat kompleks dan memerlukan pemerhatian serta pemahaman dalam usaha untuk menterjemah mereka.

Emosi, perangai dan  keadaan fizikal adalah antara beberapa klasifikasi perkara yang aku berjaya perhatikan yang banyak berubah ketika wanita itu datang haid. Aku tidak mahu bercerita tentang apa keburukkan pada seseorang lelaki bila perempuan datang haid atau benda-benda lain. Harini aku cuma mahu bererita bagaimana mahu mengenali adakah perempuan itu datang haid atau tidak. Ilmu ini semua aku belajar sendiri daripada perempuan dan daripada pemerhatian aku. Diharap para manusia bervagina tidak ketawakan aku.

Emosi
Seperti kebanyakkan para lelaki sudah ketahui, emosi perempuan bila datang haid agak berlainan daripada ketika dia 'normal'. Banyak 'sentapan' yang berlaku. Banyak juga kata-kata kurang normal yang tiba-tiba sahaja keluar. Senang cerita perempuan masa datang haid lebih fragile dan cepat marah akibat ketidakkeselesaan yang berlaku di bahagian kemaluan mereka, akibat hormon, dan juga akibat kesakitan yang berlaku. Tapi bukan semua perempuan begini ya. Ada je yang coolio sepanjang masa.

Perangai
-Kerap ke tandas
-Kerap membetulkan cara duduk mereka akibat ketidakkeselesean
-Tampak malu-malu serta resah kerana gusar akan 'kebocoran' yang mungkin berlaku
-Tidak begitu cergas seperti kebiasaannya
-Selera makan lebih bertambah 
-Bermuka masam hampir setiap masa
-Bila melepak shopping complex dia tak join orang lain pergi surau
-Berkasut apabila kebiasaannya dia tidak berkasut
-Membawa beg kecil atau hanya pouch sedangkan selalunya membawa beg besar bertelekung

Fizikal
-Kuku panjang
-Ada pengilap kuku (cutex) di kukunya
-Muka bengis
-Bau perfume lebih kuat daripada kebiasaannya
-Memakai baju bergambar binatang
-Memakai seluar yang sangat ketat (mungkin sebab tak payah solat)
-Kening lebih berserabut
-Mekap lebih tebal kerana muka kurang seri dan tak perlu basuh ketika wudhuk
-Bulu ketiak nampak tidak bercukur

Sebab mengapa semua tu tersenarai? Aku malas nak cerita. Lelaki haruslah peka terhadap perubahan-perubahan yang berlaku terhadap golongan perempuan tiap kali datang haid kerana ketika itu kebanyakkan perempuan perlu seseorang yang memahami mereka kerana datang haid itu penting kepada mereka. Ia simbol bahawa mereka normal dan subur dan tidak mengandung. Normal dan kesuburan itu pula amat penting buat lelaki. Jadi marilah kita lebih peka dan lebih mengambil berat mengenai golongan wanita disekeliling kita ya wahai kaum lelaki! Eh,blog perempuan ke ni? Alamak!!!

raar


25 comments:

aida said...

kenapa pula pakai kasut eh ezol?

Danish. said...

kenapa baju bergambar binatang? -.-

stdec said...

pakai kasut sbb x yah solat ea? :P

Balqis Riza said...

certain perempuan takkan ke tandas kalau period..sebab nak buang air kecil rasa geli dekat tandas awam..rela tahan smpai balik rumah..
true story~

eszol raar said...

@balqis
thx 4 d info


@stdec
cari aku dkt wall aku. ada jawapan


@danish
wall aku sekarang

Anonymous said...

bulu ketiak tak bercukur. euww?

aku time period aku rasa waktu diri aku paling bersih daripada segala bulu. HAHA. :P

hamzah ian said...

jadah pe tak cukur ketiak?? hahahha...

depa cukur la wei.. haha

Amiey White said...

dearly IDA betul , amiey time period lagi kemas -.-"

HEROICzero said...

hahahaha fucker ! bergambar binatang !

Raihana Izzati said...

err apasal everytime aku ada semua ciri2?keh3

lelaki pun ada certain time period ye tak abang babi?

AkuMuzikFilem said...

jem betul aku time kerja kena dengan perempuan camni. semua tak kena. penat kerja dengan perempuan ni

Mashe said...

haha.. peka nya ko... etceli, pompuan pakai minyak wangi, untuk tutup bau badan dia... bila musim2 macam tuh, lg kuat....
duduk2 gelisah... itu mmg betul... setgh pompuan sakit ooo...
plus2, darah beku.. kbai.

MiZ Rayy said...

ntah.. aku sma je cm biasa

Nia said...

Tersesat masuk blog ni bila tengah cari reason why asyik kentut & rasa perut ni berangin bila dtg haid. but this..

"-Memakai seluar yang sangat ketat (mungkin sebab tak payah solat)"

SALAH!

sebenarnya..
pakai seluar sangat ketat, so that pad tak senget. kang kalo senget, berlakulah kebocoran!

so..thats why la pakai seluar ketat & termasuklah seluar kecik yang sangat ketat! jadi, darah tu ngam-ngam keluar dan meresap terus dalam pad. hehehehehe

sekian.

^^

ain ilham said...

Perangai tu semua I ada waktu period

Unknown said...

Kelakar la post nie..hehehehe

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
cikredjambu said...

yang lain boleh gak trima sebab aku akan buat peel tue tapiii..bab berkasut tue?? erkk...macam pelik je...huhuhuhu...ala sebulan sekali je pun buat peel cm gitu.

Miss Kinder Bueno said...

hahAAA..kelakar entry ni :D hmm byk yg betul. tambah lagi beb, perempuan yg period kerap buang angin haha serius xD rasa banyak angin dlm bdn ni.. then suka baring je.. sbb bila bngun je ketidakselesaan akn brlaku :

Unknown said...

sbb waktu solat kite xley pakai baju yg ade gmbr manusia or haiwan

Unknown said...

sbb bile dh bersih dri haid nnti, kite kena cuci bulu ketiak tuh skali sbb xsuci. nk bersih dari haid, seluruh anggota perlu dibersihkan, termasuklh bulu ketiak, rambut n bulu2 roma

Unknown said...

pakai seluar hitam klw period. klw bocor tak nampak.

Unknown said...

pakai seluar hitam klw period. klw bocor tak nampak.

Unknown said...

srslah sama nangoi. tapi apesal kalau period tak cukur bulu ketiak pulak eh? kalau aku, time aku rasa aku akn period esok atau lusa cepat2 aku bersihkan segala bulu² tu supaya kurang sikit rasa tak selesa. lagi satu, ewwww habatlah simpan bulu !

Faralyna said...

YES.. Betul tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...