Wednesday, June 29, 2011

*Perempuan dan Sampah


-plastik+pelekat pantiliner
-sisa pantiliner
-plastik+pelekat tuala wanita
-sisa tuala wanita yang dah di basuh 
-tisu muka
-resit pasaraya
-kapas muka
-cotton bud
-kotak/plastik produk 
-kuku
-rambut gugur
-kad topup dah gores
-jarum patah
-brooch yang dah rosak
-tag pakaian yang baru dibeli
-botol2/bekas produk yang dah habis atau expired

senarai di atas adalah antara sampah yang akan anda lihat di dalam bakul sampah atau beg plastik yang tersisip di celah drawer dalam bilik seorang perempuan. mungkin ada lagi sampah lain yang tidak tersenarai. banding dengan lelaki, aku yakin sangat majoriti di dunia ini orang perempuan lah buang banyak sampah dalam sehari.

kadang aku terfikir "ini baru sampah yang aku buang. kalau jiran sebelah tu ada tiga anak dara, dan setiap mereka membuang sampah sama banyak macam yang aku buang ni, hmm... dan kalau semua gadis di kawasan tempat tinggal aku ni membuang sampah yang sama banyak dengan apa yang aku buang.... dan seterusnya.. dan seterusnya.. dan seterusnya =="!!" aku jadi bingung seketika. banyaknya sampah?!` ini mengundang pencemaran! bencana alam! oh~ dahsyatnya kita kaum perempuan nii....

tapi itulah realiti. sampah-sampah ini memang ada yang terbiodegradasi dan ada juga yang tak terbiodegradasi. macamana nak kurangkan stok sampah ni pun aku masih bingung. sampai ke pagi tadi aku masih memikirkannya. setiap hari aku duduk di tepi katil merenung bakul sampah di dalam bilik yang bertambah dan terus bertambah. aku cuma mampu menggeleng kepala. sampai bila-bila pun rasanya tabiat ini sukar di kikis apa lagi perempuan yang setiap hari wajahnya ditepek bedak dan makeup yang tebal. ok. itu bukan aku. aku cuma memakai makeup yang sederhana saja. yang sedap mata memandang. tapikan, aku terfikir nak gantikan tisu atau kapas tu dengan tuala mungkin boleh. aku pernah mencubanya. mengelap rembesan lipstick, maskara yang sememeh, eyeliner liquid yang terlebih. akibatnya ohhh tidakk! tuala itu kotor dan sangat susah dibersihkan tahu!! grrr! dan lagi, aku pernah cuba menggunakan tuala kecil yang lembut semasa menggunakan toner di wajah. sangat mengecewakan! toner meresap banyak dalam tuala. itu adalah pembaziran dalam menggunakan produk. sepatutnya produk boleh bertahan selama tiga bulan, tapi disebabkan tuala tu, sebulan jer dah habis. mana boleh!! kalau harga produk tu murah takpe lah. inii... aduh. sama harga dengan 30 kotak rokok selama sebulan untuk satu set. biasanya barang orang perempuan ini walaupun mahal tapi mampu bertahan lebih kurang 2-3 bulan.

tak semua sisa-sisa kotoran sesuai dibersihkan dengan tuala. contoh paling best, tahi hidung. takkan lah nak korek bersihkan hidung guna tuala. haih! tak sesuai ok! nanti lubang hidung membesar macam semprong kapal. (O) (O) tak pernah tengok semprong kapal? silalah google.

tabiat menitikberatkan hal-hal kebersihan sangatlah dituntut dalam Islam. tapi membazir itu amalan syaitan. hmm... macamana ni?' bagi aku bukanlah suatu pembaziran yang teruk bila menggunakan barang yang semata-mata dipakai untuk dibuang. menggunakan tisu atau kapas adalah satu langkah yang bijak. konsep yang mudah. lap dan buang. bersih dan senang. kalau guna tuala, takut terkena jangkitan kuman pulak. yer lah. walaupun tuala tu dicuci bersih, tapi keraguan itu masih ada. jadi lelaki, anda harus faham dan tahu kemana duit-duit yang anda bagi setiap bulan pada kami telah dilaburkan.

sampah-sampah lain aku tak dapat nak explain. sebab bagi aku semua tu memang wajib dibuang. nak simpan memang tiada logika. kalau kalian ada idea yang bernas untuk mengitarsemula sampah-sampah tadi, silalah kemukakan pada agen 1001perempuan yer. hmm.. mungkin rambut gugur itu boleh dikumpul lalu digubah menjadi bunga hiasan. mungkin?` =="

sampah dalam bilik lelaki apa pula ek? puntung rokok dan habuknya? heh~ aku membayangkan bekas pringles yang tinggi itu dipenuhi habuk rokok dan ludah. eewwww~ 



12 comments:

Lucifer said...

saya suka.

Pena Marhaen said...

perhatian kepada para perempuan..:~

sila jangan buang sampah merata-rata ye..hehe

Ana Farhana said...

o...ooo..huhuhu

myMOONyet said...

sehari pasti penuh bakul sampah ^^

mendatak hijau said...

kdg2 menda2 camtu ade juga dlm handbag/clutch/beg gabak perempuan...

intan.maisarah said...

sediakan tong sampah dimana mana

Khairul Antasha said...

haha..btl tu..

sediakan tong sampah dimana mana

*kopipes komen d atas

catherine- said...

mentadak hijau: hehe~ sy selalu simpan stok jer dlm bag. sampah tisu yes! selalu byk bersepah dlm bag. hehehe~

catherine- said...

lucifer: tah ape la yg dia suka kan sgt tuu.... ;p~

Sab Buenoo said...

rambut itew banyak gugur. T_T

Lucifer said...

saya suka!

siti ika said...

hari2 saya korek tinge.. ada banyak cotton bud. hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...