Friday, October 5, 2012

*Hak Wanita Dari Pukul 6ptg ~ 6pg


Ini penting untuk pengetahuan kita semua wahai Perempuan/Gadis/Wanita 

Sila baca dan kongsi dengan orang yang anda sayangi. Info ini saya perolehi dari email. 

Seorang peguam (lelaki) menceritakan satu insiden seperti berikut:-

"Seorang gadis muda telah diperkosa oleh seorang lelaki menyamar sebagai seorang pegawai berpakaian preman, ia memintanya datang ke balai polis kerana dia dan teman lelakinya tidak memiliki lesen memandu. Ia menyuruh budak lelaki  itu pergi untuk mendapatkan lesen dan meminta gadis itu untuk menemaninya ke balai polis.
Namun membawanya ke suatu tempat terpencil di mana kejahatan mengerikan dilakukan."

Sebenarnya, undang-undang jelas menyatakan bahawa antara 6petang sehingga 6 pagi, seorang wanita memiliki hak untuk menolak untuk pergi ke balai polis, biarpun jika surat perintah penangkapan telah dikeluarkan terhadapnya.

Ini adalah isu peraturan bahawa seorang wanita dapat ditangkap antara 6 petang hingga 6 pagi, HANYA jika dia ditangkap oleh petugas WANITA dan dibawa ke balai polis yang kesemuanya pegawai polis WANITA.

Dan jika dia ditangkap oleh seorang pegawai LELAKI, itu harus diBUKTIkan bahawa terdapat pegawai wanita sedang bertugas pada saat penangkapan.

Ini sangat bagus untuk pengetahuan tentang HAK WANITA. Sejauh mana hal kepenggunaan masih harus dilihat dalam situasi apa pun. Tapi seperti yang dikatakan, PENGETAHUAN ADALAH KEKUATAN. Saya hanya berniat untuk berkongsi maklumat ini dengan anda. Sesungguhnya saya memang tidak tahu dan saya yakin ramai diluar sana juga tidak tahu akan hal ini – sila ambil maklum  ..... Dan sila sampaikan maklumat ini kepada sesiapa yang anda kenal .......



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...