Thursday, July 7, 2011

Memahami Ideologi Feminisme

Aku rasa baca tajuk je ada yang dah bersedia nak menguap sebesar mulut badak air. Benda cinta, bulat mata. Tapi kalau benda fakta? Apekedehal? Ehem.

Aku akan cuba buad rahang korang tak teralih kedudukan gara-gara terlebih besar buka mulut untuk menguap. Aku akan cuba buad mata korang tak berair kerana menahan mengantuk sebab entri boring. Aku cuba. Tapi tak janji. Err.


Perempuan. Kau kena faham apa itu feminisme. Ini adalah untuk mengelakkan korang jadi emo dan rasa feminisme tu satu-satunya saluran yang ada untuk menegakkan hak korang sebagai homosapien bervagina.

Sebelum tu. Meh kenal dulu apa itu feminisme secara ringkas. Kalau nak tahu lebih lanjut, sila jangan malas. Google sendiri. Secara ringkasnya feminisme ni berlandaskan isu jantina yang berlandaskan perjuangan menegakkan hak hak wanita yang terasa tidak diendah atau diketepikan. Diskriminasi terhadap wanita, hak kebebasan berpakaian atau pergaulan, hak untuk mendapat peluang pekerjaan setaraf dengan lelaki bla bla bla. Benda utamanya, kesamarataan hak antara lelaki dan wanita.

Dari satu perspektif, feminisme ni berunsur positif kerana membela nasib wanita mangsa ketidakadilan. Contohnya eksploitasi seks, penggunaan wanita sebagai iklan perdagangan dan sebagainya. Dari perspektif yang lagi satu macamana? Ada yang menyalahgunakan peluang membela hak wanita tu untuk bertujuan untuk memberi lebih banyak kebebasan dan menuntut hak yang lebih luas mengatasi lelaki pulak. Orang kata, diberi betis, nak peha. Apa barang betis? Drumstick lah best? Heh.

Kenapa aku rasa ideologi ni agak berbahaya? Sebab bila perempuan menggunakan nama 'feminisme' dengan emosi, perempuan lupa diri. Mungkin asasnya menuntut hak-hak wanita yang menghadapi ketidakadilan. Macam diekspoitasi lelaki, penderaan seksual dan fizikal atau pengenepian hak penjagaan anak etc. Tapi bila perempuan mula terbiasa mempunyai 'kebebasan hak bersuara', kita akan lihat antara contoh di bawah dan apa akan jadi.


1) Kebebasan hak berpakaian
Bila perempuan mengeksplotasi kebebasan untuk berpakaian, apakah natijahnya? Mengikut statistik kebanyakan kes rogol yang berlaku, salah satu penyebab utamanya adalah mangsa sendiri berpakaian menjolok mata sehingga berdarah bijik mata si perogol yang melihatnya. Kesannya, 'pedang si pemangsa yang sedia terhunus akan menjadi sensitif dan tidak tentu arah untuk menuju ke sarung pedang yang digemari'. Ya. Sila bertempik dan memaki hamun si perogol kerana dia tidak pandai mengawal kesensitifan pedangnya sehingga sarung pedang kita pula yang menjadi mangsa. Tetapi harus diingat, pokok tidak bergoyang jika tiada angin. Tadi pedang dan sarungnya. Sekarang pokok berangin pulak.

2) Kebebasan Menjawat Jawatan (Pekerjaan) dan Kebebasan Berkomunikasi.
Tengok zaman sekarang, dalam bidang korporat keparat misalnya, sudah ramai manusia bervagina yang mempunyai kuasa. Menjadi orang atasan. Menjadi ketua. Ada juga yang "girlfriend aku boss aku kat tempat kerja. Aku mat despatch jee" dan ramai gadis cantik berjawatan Boss terlalu sibuk bekerja menjawat gelaran 'andartu'. Lelaki pun takut nak mengusha. Sebab perempuan gaji besar. Kalau yang jodoh dah sampai dulu, ada sang suami yang berasa rendah diri sebab makan gaji bini. Wanita menjadi terlalu sibuk dengan kerja, sehingga taktau buad kerja rumah. Bukan semua. Jangan emo dulu pleasee? Tak semua lah. Tapi adaaaaa. Dek kerana sibukkan hal kerja, perempuan mula sudah lari dari sifat dan tanggungjawab mereka di rumah.

3) Ideologi Feminisme sebagai medan persaingan tidak sihat antara perempuan dan lelaki.
Populasi lelaki yang jatuh menjunam, populasi perempuan yang mencanak naik. Setiap seorang lelaki waktu ni boleh sangat nak beristeri empat bagi me-restore nature balance. Kata lelaki, kesian tengok perempuan sunyi. Berkongsi kasih sayang kan lebih manis. Lelaki menjadi lebah. Isteri pula bermadu-madu. Eheheh lari topik. Ideologi ni boleh mencetuskan prasangka dan permusuhan antara perempuan dan lelaki. Perempuan mula mencari salah lelaki. Pada perempuan, lelaki mula tuding tuding jari. Kesannya, ada yang anti lelaki. Ada yang simpati sesama jantina sendiri. Ada yang terlanjur sayang, jadi pasangan sejenis pula gara-gara asyik nampak kekurangan lelaki dan kelebihan kaum sejenis sendiri. Merbahaya!


Ideologi feminisme jika dilihat pada suatu sudut, memang positif. membela nasib dan hak wanita. Tapi jangan nak taksub sangat lah weh sampai jadi ideologi utama dalam hidup pula kan. Perempuan senang emo. Itu fakta lah weh. Takut bila bebas berideologi, terikut-ikut emosi. Jadi lah pemikir yang bersederhana. Bukan yang ekstrem. Keh keh keh. *tiru Comek.



5 comments:

Lucifer said...

yeeha!

Danish. said...

saya menyokong.

Raihana Izzati said...

<--neutral

aQi + GenGkey said...

kami menyokong ideologi ni..
yeah...









err...
30% jela.. -.-"

gabanMorka said...

antara sifat alter ego aku ialah feminimisme. gol dan gincu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...