Thursday, July 21, 2011

Sejauh Mana Hilangnya Sifat Keperempuanan?

Entry kesihatan psikologi. Lama dah tak post entry dek kerana itchy blisters bahana si chicken pox. Kali ni entry mungkin agak sengal. Harap faham keadaan si penulis yang sedang berjuang menahan kegatalan dan parut badan. ==
                                     
                                                                        ********

Siang dan malam saling melengkapi. Siang memerlukan malam dan begitu juga lah macamana malam turut memerlukan siang. Siang tidak akan pernah dapat menggantikan peranan malam dan macamtu jugak lah apapun terjadi malam juga tidak akan pernah dapat menggantikan siang.

Macam ying dan yang.

Macam cas positif dan negatif.

Macam lelaki dan perempuan.

Lelaki. Dengan sifat lelaki. Dengan peranan mereka sebagai lelaki. Tahap kudrat lelaki. Fizikal lelaki begitulah lelaki. Macamanapun atau whutsodamneva takkan menjadi seorang perempuan. Telan lah apa jugak pun pil hormon atau eostrogen hormone booster unutk haluskan dan pejalkan kulit supaya boleh nampak macam perempuan. Potong lah apa pun bahagian yang terlebih supaya kau 'feel the soul' of being a perempuan. Tempeklah berapa paun daging di dada pun. Walau kau guna daging burger sekalipun. Kau tetap juga takkan ada mammary glands. Mammary glands yang super awesome mengeluarkan susu terbaik untuk si kecil yang masih menyusu badan. Kau takkan bisa mempunyai glands itu. Kalau ada glands pun ianya terletak di bawah. Glands yang tidak kurang awesome-nya nak dibanding dengan glands perempuan yang satu itu tadi. --"

Begitu juga perempuan. Berbengkunglah sampai sesak dada. Dek kerana nak menarah bukit yang sepatutnya dibiarkan membukit seperti itu. Dek kerana mahu meng'kambus' ketonjolan buah dada itu. Tidak perlu. Tidak perlu kau bersusah payah membedah membuang bukit itu untuk diberikan pula kepada si lelaki yang menyuntik hormon perempuan tadi. Tidak perlu berlagak begitu pemurah. Harta yang ada harus disimpan sebagai harta berharga. Bukit yang ada harus dibiarkan kerana sudah begitu fitrah dan keindahannya.


Mungkin jika kau terlalu berusaha menongkah arus menjadi jantina berlawanan, usaha tu tampak berjaya dengan jayanya. Yang lelaki sudah boleh menjadi Miss Malaysia Pahang ala ala Miss Tiffany Thailand. Yang perempuan sudah bisa solat Jumaat di saf paling hadapan sampai imam pun tak perasan kau perempuan. Luarannya kau berjaya. Nuraninya bagaimana pula? Kau tidak cerdik mana jika kau pernah berfikir Tuhan bisa tertipu dengan penampilan kau yang berjaya mengaburi mata manusia. Manusia. Apa yang ada jika tiada Tuhan Maha Pencipta? BOD-OH. Kau si bangang yang perasan cerdik. Masalah betul. BUkan patut dipuji tetapi layak diherdik.
                                                                 **********
Semua semua benda di atas ni ke tanda kau hilang sifat keperempuanan? Ya. Salah satu. Pada penampilan. Pada fizikal. Tapi aku takmahu menekankan berkenaan itu. Budak berhingus hijau pun tahu. Apa sifat keperempuanan kau yang hilang? Yang ini mungkin ada yang taktahu. Bukan taktahu. Takperasan.

Kau masih kekal sifat keperempuanan jika masih berpakaian dan berperlakuan perempuan? Tidak semestinya. Seperti malam dan siang yang ada ditekankan dalam kalam suci Allah. Bukan pada penampilan zahir siang dan juga malam itu sebenarnya yang cuba disampaikan. Ewah nak bajet alim pulak? Silakan anda meng'assume'. Penulis agak eksaited untuk jadi bahan 'assumptions' kali ini.

Macam entry berkaitan ideologi feminisme tgerdahulu yang pernah penulis yang sama ni up kan di 1001P. Women tries to empower themselves to overcome men powers. Kononnya memperjuangkan hak wanita. Tapi sedar tak kita yang menjadi terlalu overexpose dan terlalu lantang menuntut 'hak' itu bukan lagi suatu perkara normal? Superwoman? Perempuan berupaya melalkukan kerja lelaki. Perempuan boleh hidup tanpa lelaki. Seperti malam yang cuba mahu menjadi siang? Aku takmau komen. Korang komen sendiri lah nanti. ;P


Perempuan sekarang ramai yang tidak mahu ke dapur. Ini general statement. Jangan nak melenting taktentuhalaarahtujuan dulu. Truth or Lies? The truth. Ke dapur sekadar mencampak baju ke dalam mesin basuh otomatik yang melakukan semua kerja pembasuhan. Ke dapur sekadar menuju ke pintu bilik air untuk melabur bijih emas ke dalam tabung. Ke dapur bukan lagi dengan semangat dan minat tinggi untuk memasak mengisi perut satu keluarga. Tidak menghairankan waktu ini ramai perempuan mula benar benar serius memasak apabila mahu berumahtangga. Diulangtaip. apabila sudah mahu berumahtangga. Ouch. Butthurt sendiri? :P Ayat bekap : Perempuan sekarang ramai yang belajar tinggi-tinggi. Masuk universiti. Masuk ke dapur memasak pun cuma dapat dibuad bila balik kampung sekali-sekali. <--- agak logik. tapi boleh dikategorikan sebagai alasan. Aku tak bermaksud menaip sambil hidung kembang kempis perasan sendiri dah layak jadi chef topi tinggi.

Perempuan sekarang busy. Belajar tinggi kerja pun tinggi tinggi. Lelaki makin hari makin sakit gigi sakit gusi mengetap bibir lihat perempuan boleh berdiri gah tanpa lelaki. Content point dia lebih kurang macam entry ideologi feminisme. Personally bagi aku, perempuan semakin lama semkin terkakis sedikit demi sedikit fitrah keperempuanannya. Enough said. That is my own opinion. Seorang mahasiswi juga. Seorang perempuan yang mengambil jurusan majoriti lelaki juga. Seorang perempuan yang kelihatan masa depannya terarah berkerjaya seperti lelaki juga. Sebagai perempuan yang tibatiba kelihatan perempuan cuma di luarannya, tapi isi penghidupannya terlihat semakin hari, semakin diisi dengan bidang kerja-kerja lelaki.

Siapapun anda. Apa jua pun bidang kerja dan profesion anda. Berpeganglah pada fitrah asal penciptaan wanita. Kekallah menjadi sang bulan bercahaya di waktu malam. Dan biarkan si dia menjadi matahari menyinar di waktu siang. Kita saling bergantungan. Bukan saling bersaing dan berbalah mengenai peranan.

Sekian terima kasih.

Wassalam. ;)

3 comments:

catherine- said...

sy memasak setiap hari >>.<<

Anonymous said...

Good blog you have got here.. It's difficult to find excellent writing like yours these days. I really appreciate people like you! Take care!!
My website - Optima Stack Supplement

Anonymous said...

Thanks for some other informative web site. Where else may I get
that kind of information written in such a perfect approach?
I have a project that I am just now running on, and I've been at the glance out for such information.
Here is my blog Rejuvenex Wrinkle Reducer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...