Monday, April 11, 2011

Kau Yang Bernama Sahabat

Assalamualaikum,

Perempuan katanya mementingkan nilai seorg sahabat.Bila mana kita di suatu tmpat baru, pastinya kita mencari kawan baru yg sekepala.Dan bila dah jumpa, kawan itu yg di bawa selama hidup kat tempat itu.Tapi bila dah pindah, adakah dia masih bersama kau atau kau membuat kitaran baru di atas ditempat baru?

Aku sejujurnya tidak mempunyai kawan baik buat masa ini.Ya, sebab aku rasakan kawan baik aku dah cukup banyak sejak aku tadika.Naik ke sekolah rendah.Menengah.Matrikulasi.Universiti. And hasilnya? Tak semua termampu utk aku berhubung setiap hari,minggu mahupun bulan!

Dulu pernah rapat.menangis bersama,cerita masalah.berkongsi kasih.Namun kenyataan apabila suatu hari kita terpaksa berenggang dgn mereka dan buat kwn baru.Persoalan, adakah mereka masih seperti dulu?

Rasa asing mula menyelinap dalam diri apabila sekian lama tak berjumpa tapi tiba tiba nak bermesra.Nak ketawa kembali.Sangat awkward moment.Aku selalu laluinya bila reunion dgn mereka.Rasa mcm, err, aku nak cakap apa?

Kawan baik yg dulunya sangat rapat mungkin boleh jadi seorg yang sgt asing bila dah lama tidak berhubung,sebaiknya aku menjadikan telefon bimbit aku sebagai kawan baik.

Kawan itu juga mungkin menjadi musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan, duri dalam daging. bila mana dia tengok kelebihan korang, dia mula bersifat seperti pepatah itu.Kawan bukanlah prioriti.Ya, kita perlu kawan utk hidup.namun ianya bukanlah mutlak.Abah berpesan
"kawan kawan juga, jangan jadi hamba kawan".
Jalan mudah, kekasih aku, aku jadikan 3 dalam 1. Kekasih merangkap sahabat dan abang sbg penasihat.Dan kalau kekasih kau tak matang, jangan cuba buatkan dia 3 dalam 1.ya?

Jadi kau nilailah kawan kau sejak kecil smpai sekarang.Berapa peratus kau masih berhubung, ketawa, rapat macam dulu? Sebab kitaran manusia adalah sama.Pergi tempat baru jumpa kawan baru.

when is the last time you capture photo this friendly?
and when is the last time you hook up together?


5 comments:

Miss D said...

last week :'(

aniswany said...

anis x ramai kwn sgt ,dari kecil sampai dah keja nih ,life kinda bored =) maybe sbb x ramah sgt kot ..

*salam kenal =)

D. Danish said...

@aniswany - mingle around with people ;)

Ada said...

siriyes aku pun selalu rasa awkward moment tu. sebab aku mmg banyak gila pindah randah dan byk jugak la sekumpulan kawan2. bila pegi sini jumpa kawan ni, pegi sana jumpa kawan sana. but each tym will be so pelik. seriyes mmg betul ape ko ckp. aku ingat aku sorang je rasa pelik itu.

nice one! :)

♛ AR the annoying said...

speak from my experience dear. i feel the same :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...