Pages

Tuesday, April 12, 2011

Maruah

hGreettings!

Hey sekarang tengah sibuk-sibuk sana sini orang cakap pasal page pengumpulan gambar awek bertudung tu. Okei tak berminat nak ulas atau buat entri pasal tu. Cuma ni nak ajak korang semua berfikir tentang diri kita sebagai perempuan.

Cuba korang fikir kenapa page tu wujud. Sebenarnya salah kita jugak sebagai perempuan. Kita yang mengeksploitasi diri kita sendiri dengan menayang gambar-gambar kita yang tak sempurna yang boleh buat orang jadikan bahan. So, kenapa kita perlu nak menyalak mengamuk tak tentu pasal? Kalau kita sendiri yang tak senang-senang nak upload gambar 'kontroversi' tak adanya gambar kita akan senang-senang nak diambil untuk dijadikan bahankan? Kita marah bila kononnya orang lain menjaja maruah kita sewenang-wenangnya tapi pernah kita fikir siapa yang dulu merelakan maruah dipergunakan macam tu? Aku tak menyokong mana-mana pihak pun dalam isu ini. Tapi aku cuma nak berpesan pada semua perempuan termasuk diri aku sendiri, kalau kita mahu orang lain menjaga/menutup aib dan maruah kita, diri sendiri dulu yang mesti elakkan diri daripada menghampiri mana-mana lubang yang boleh membuatkan kita dieksploitasi dan dijadi bahan. Well lelaki. Kita tak boleh nak agak macam mana diorang. Itu baru dihentamnya kita depan-depan. Bayangkan dibelakang kita semua? Itu lagi dahsyat sebenarnya.



Apa-apa pun sebelum kita nak melenting tak tentu pasal dan marahkan orang sebab menghentam kita sebaiknya kita fikir dan selongkar dulu silap kita. Kepadaa perempuan sekalian, ingatlah. Kita selalu dan sentiasa akan jadi perhatian kaum lelaki. Kita yang sepatutnya kena lebih berhati-hati supaya mereka tutup mulut. Sebab tu kalau korang perasan, perempuan yang baik, sempurna pemakaian dan tingkah laku jarang didekati lelaki sebab perempuan-perempuan macam ni dihormati.

8 comments:

eszol raar said...

saya la tauke page pengumpul awek tudung tu

hue hue hue

Ismira Ishak said...

bahaha. nak sy tlg promotekan? ;)

Anonymous said...

terlalu byk page maksiat =.=

woot woot said...

ooppssssss....


saye faham maksod anda..yes dalam entry itu sendiri saye ade MENYALAHKAN wanita kerana letak gambar2 mereka

tapi itu tidak menghalalkan mane2 perbuatan mengaibkan orang yer saudari..

islam suruh nasihat cara berhemah

HUSNUZON

tahu tu ape ?

woot woot said...

and lagi satu blog aku bukan blog bekap pompuan yer..aku rase selame ni blog aku duk condemn pompuan je ?

lols..so kalau terpk aku nak bekap pompuan semata2..

u are so wrong..tenkiu ^^

Ifti Larina said...

i sokong woot woot

Ismira Ishak said...

anon : sebab dah byk yang merelakan diri dia dimaksiatkan.

woot woot : uppss! Aku tak ada kata apa-apa pun pasal hang bekap perempuan ke apa. Tapi sebagai perempuan kalau hang nak bekap kami, aku laaaagi suka. Aku cuma nak mengingatkan kaum-kaum aku supaya fikir dulu sebelum bertindak. Hindar dulu sebelum kena. Awat yang hang terasa ni? Ada aku bekap page tu? Ada aku pangkah hang? Ce baca lagi sekali. ;)

Ismira Ishak said...

Ifti : u boleh sokong mana-mana je. Takde paksaan cuma teguran ni untuk kita berfikir dulu sebelum bertindak bukan untuk tentukan sapa salah sapa betul. Get the point dear? ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...