Pages

Tuesday, May 24, 2011

Perempuan dan fesyen

Assalamualaikum girls and gays ;)

Fesyen dan perempuan takan dapat dipisahkan. Dari zaman penjajah dulu hinggalah disaat kita tak heran lagi keluar rumah 2,3pagi.

Malah kini, fesyen untuk gadis bertudung lebih havoc dan makin ramai gadis-gadis free hair diluar sana teruja untuk berhijab. Alhamdulillah.

Inilah yang aku katakan mangsa fesyen. Oh, gadis semasa.

Tapi pernah terfikir tak kadang-kadang kau sampai jadi mangsa fesyen sampai bagi peluang kat pelancap-pelancap diluar sana menambah dosa kau sebab menaikkan nafsu serakah mereka yang memang tak pernah turun.

Pakaian pelangi yang kau banggakan tu pulak, pernah terfikir tak akan jadi bahan umpatan. Kau fikir kau tak berdosa? Kau berdosa juga sebab kau berlebihan sehingga membuatkan orang sekeliling mengumpat. Kan Tuhan dah pesan, bersederhanalah dalam semua perkara.

Yang membuatkan aku terdetik untuk share isu ni bila seorang kawan aku. NON-MALAY. Bercerita pada aku tentang gadis melayu islam yang gila berfesyen. Sehinggakan dia naik jelik dan rimas dengan shawl-lilit-tanpa-pin-yang-serabai yang jadi trend sekarang ni. Sumpah aku malu masa dengar dia cerita. Haish.

Lagi satu yang aku tak berkenan, bila gadis-gadis melayu islam ni yang buat vlog tutorial cara-lilit-shawl-hala-tajila. Haish. Nampak leher, dada semua. Bukan perempuan je tahu yang boleh buka youtube tu. Tapi semua gender satu dunia ni tengok leher jinjang dada mantap kau. So, apa maknanya lagi bertudung? Tapi ada satu video tutorial yang sangat menarik minat aku.

Dia sangat menjaga aurat dan shawl yang dipakai memang gerenti menutup apa yang patut

Tak salah sebenarnya berfesyen. Tak salah kalau nak cantik. Tapi semua perkara ada batasnya. Sedangkan dalam beribadat pun nabi pesan supaya tidak berlebihan (betulkan kalau aku salah). Inikan pula perkara yang tak ada membawa apa-apa kredit di padang mahsyar kelak.

Kan manis macam ni.

Ini peringatan. Bukan untuk kau sahaja perempuan. Tapi aku juga. Alang-alang dah pakai tudungkan, sama-samalah kita cuba menyempurnakan apa yang patut. Islam tak memaksa. Tapi sekali bila kau berada dalam agama Islam, kau mesti ikut peraturan yang ditetapkan. Contoh paling mudah kau diberi pilihan kerja swasta atau gomen. Kalau kau pilih gomen, kau ikutlah peraturan yang dah termaktub. No choice.

14 comments:

Danish. said...

nanti abam cuba utk melabuhkan shawl rainbow abam. kekekeke~

k said...

aku melancap tgok pompan bertudung


cmne tu?

Anisa Hang Tuah said...

fesyen tudung makin lame makin serabut..

silap hari bulan jadi selekeh

~* chirpy_chummy *~ said...

tudung bawal jugak sonang.

kekal berjaman.

mardhiah ismail (: said...

betul tu. pakai tudung lepas tu pose kalah super model. ape nak jadi kan. pose mnghairahkan sume tu.

HEROICzero said...

fap fap fap !!

catherine- said...

waaa.... komen K tu x leh blah~

Khaisya said...

labuhkanlah..tak rugi..

ong ong kedek kedek said...

gua baru lepas jeling pempuan pakai baju kurung kain die belah sampai paha dan bulu kaki mcm jantan... dan gua bru lepas telan panadol... pening~~~

Ismira Ishak said...

@danish :Abam pakai tudung ke? bahaha

@k : org yg bertusung memang merangsang -.-

@anisa hang tuah : kata hana tajima kan. tak cool lah tak selekeh. LOL

@chirpy : tudung bawal umpama org melayu. tak hilang ditelan zaman. ;)

@mardhiah : sbb mentaliti 'muslimah brtudung' sekarang adalah FESYEN.

@republik n9 : Bahaha. kau tolonglah sedekah shaver. :p

Anonymous said...

fesyen tudung yg ada loceng.
menarik pemandangan ouh~

raihanmaskuriy said...

fashion. saya buta itu.

sybill said...

pakai mana yang selesa,mana yang sesuai.


orang melancap tak dapat ditahan
orang mengumpat tak dapat ditutup mulutnya.


ada orang cantik ber pashmina
ada orang cantik ber bawal
ada orang cantik dgn loceng.NOT.

ahahaha.

Flannery shoes said...

ya di zaman yang seakin maju seperti ini memang perkembangan fashion semakin maju, bahkan dengan berkembangnya fashion hijab seperti sekarang ini banyak wanita tergugah untuk engenakan hijab namun tetap stailist.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...