Sunday, May 29, 2011

yang terbaik..

Perempuan dianugerahkan padanya 1001 cinta..
Perempuan dikurniakan padanya 1001 rasa..
Perempuan diberikan padanya 1001 kesakitan..
Perempuan dihamparkan padanya 1001 kemanisan...

Kerana pada perempuan terbit segala yang indah,
Kerana pada perempuan juga timbul segala fitnah...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ini entri lama diblog aku..tapi aku rasa tak semua orang dah baca..jadi aku edit balik khas untuk renungan dan tatapan para wanita..aku bagi kau semua 5 situasi kat sini..situasi ni boleh terjadi pada sesiapa sahaja..dan ada antara situasi ini yang sudah pon terjadi pada beberapa orang yang aku kenali...

1. Kalau ada seorang lelaki yang mengalami kecacatan pada salah satu saraf di tulang belakangnya kerana eksiden..dia seorang yang agak jambu paras rupa..miliki kerjaya, duit, kereta, bijak dan personaliti yang sangat menawan..namun kemalangan yang menimpa dirinya membuatkan dia tidak berupaya untuk memuaskan kehendak batin pasangan nya dan tidak mampu mempunyai zuriat satu hari kelak apabila sudah berkahwin..Dia mengambil keputusan untuk kekal bujang..baginya, dia tidak mahu mana-mana wanita mengahwini dirinya kerana kekurangan itu...aku nak tanya secara jujur pada semua wanita..ada tak siapa-siapa yang sanggup berkorban dan berkahwin dengan lelaki ini??..kalau kau sanggup, kau memang TERBAIK..

2. Andaikan diri kau seorang yang sangat cantik..lemah lembut..baik budi bahasa..satu hari perkara yang tak diduga berlaku..semua anggota sebelah kanan tercedera, luka, dan lumpuh..buruk sebelah badannya..ada tak mana-mana lelaki kat sini yang sanggup berkahwin dengan kau, mengambil kau sebagai isteri, menjaga kau dan tidak berasa malu untuk memperkenalkan kau di khalayak ramai..ada??..kalau ada, dia memang TERBAIK..

3. Kalau seorang lelaki yang sudah bertunang, dan tiba-tiba sebulan sebelum tarikh pernikahan nya berlangsung ditimpa kemalangan..kemalangan itu menyebabkan rahang mulutnya sebelah kiri bergerak ke sebelah kanan..selepas beberapa pembedahan..doktor berjaya meletakkan rahang nya di tempat yang asal namun di kedua-dua belah rahang nya terdapat besi yang menyokong serta mulutnya terpaksa dijahit di bahagian bawah..lelaki itu hanya boleh makan dan minum menggunakan straw..dan tidak boleh berjalan..andaikata, kau seorang perempuan dan merupakan tunang dia, sanggupkah kau meneruskan perkahwinan tersebut??sanggup kah kau hidup dan menjaga dirinya walaupon dia tak mampu mencari nafkah buat keluarga dan tidak berupaya membesarkan anak-anak bersama kau??..kalau kau sanggup, kau memang TERBAIK..


4. Kalau suami kau berkerja di sebuah kilang atau makmal yang mempunyai banyak bahan kimia berbahaya..Satu hari kemalangan besar telah berlaku di makmal tersebut menyebabkan makmal itu terbakar dan bahan kimia tertumpah ke atas badan suami kau.terhakis sebahagian anggota badannya...dan kau mempunyai 6 orang anak untuk dibesarkan dan masih bersekolah rendah...kos perbelanjaan sekolah yang tinggi serta kos rawatan suami kau lagi..apa yang akan kau buat???lari tinggalkan suami dan anak-anak?? kerja pagi petang siang malam menyara keluarga???..pilih la yang TERBAIK..

5. Kalau kau sudah berkahwin selama 10 tahun dan masih tidak dikurniakan cahaya mata, tiba-tiba satu hari kau dapat khabar gembira..diri kau mengandung..tapi malangnya, kau disahkan menghidapi Aids..adakah kau akan ambil keputusan untuk gugurkan kandungan itu yang 10 tahun kau tunggu-tunggu??atau kau akan bunuh anak dan diri kau kerana bimbang kalian akan membuatkan suami kau berjangkit dan bakal memalukan dirinya??atau pon kau nak jadi selfish, biarkan anak tu lahir dan menderita hidap penyakit aids disebabkan kau??..pilih yang mana bagi kau TERBAIK..


Sempurna sangat kah cinta kau pada pasangan kau??bukti kan..cuba bayangkan diri kau betul-betul berada dalam kelima-lima situasi ni...sanggup kah kau??sekadar cakap je siapa pon boleh, tapi bila betul-betul kene pada diri sendiri..baru kau tahu macam mana seksanya kau rasa..tak ramai yang tabah hadapi dugaan macam ni..Selama ni kau boleh berbangga sebab kau ada cinta yang kononya kau kata sempurna sedangkan kau dengan pasangan kau belum pernah diuji dengan ujian sebegini rupa...kalau kau sanggup terima kelima-lima orang kat atas ni, memang kau akan buat satu pengorbanan besar untuk cinta..


5 comments:

Fatimah Zaharah said...

Pernah baca! Ngeeee~

Bila pikir msa depan kdg2 tkot jugak sbb kita x leh nak jangka. Situasi kt entri agak membuka mata. Mmg kita nak hidup dgn org yg kita cinta, yg kita syg. Tp bila situasi2 ni terjadi, adakah cinta dan syg yg ada tu boleh buatkan kita tabah? Atau tatkala benda tu jd kita menjadi pentingkan diri sendiri?

Hmmm. Entri pembuka mata, telinga, rasa, fikiran dan hati.

eszol raar said...

kena batang hidung sendiri baru boleh menjiwai

Lucifer said...

erm. dah baca dah

Lucifer said...

satu!

Lucifer said...

eh, terlajak. gostand balik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...