Monday, May 23, 2011

poli-gam-i

kawan aku, lelaki.
cerita perihal kekasih nya pada aku.
aku, mendengar dengan penuh khusyuk.

" awek aku, dia pandai n ok je. tapi dia jadi teruk bila ayah dia kahwin lain. ayah dia abaikan dia ngan adik2 dia, mak dia pun macam dah tak peduli kat diorang bila taw ayah dia kahwin lain"

lebih kurang macam ni la maksudnya.

isu yang aku cuba bangkitkan, kat sini.

P O L I G A M I

aku bukan nak bercerita mengenai hukum poligami. bukan juga nak melarang atau menentang. bukan juga nak salahkan lelaki. bukan juga nak menubuhkan persatuan anti-poligami-sedunia. bukan.
cuma nak mengajak kalian berfikir. 

memang berpoligami sunnah nabi, dapat pahala. tapi jangan lupa ada syarat-syaratnya dan tanggungjawabnya besar. bukan kecil.

kalau kau mampu berlaku adil dalam "semua aspek", ok. itu hak kau sebagai seorang lelaki.
tapi kena ingat satu perkara. dunia sekarang dah tak sama dengan dulu. isteri sekarang dah tak sama dengan isteri dulu-dulu. anak sekarang dah tak sama dengan anak dulu-dulu. 

banyak yang dah berbeza. jadi kesannya pun berbeza.

dan kau perempuan perempuan yang sudah terjebak dengan cinta-laki-orang, cepat2 la jauhkan diri. walau kau sayang dia bagai nak rak pun, elakkanla selagi boleh elak. lelaki bukannya seketul tu je.

aku bukan nak melarang atau menentang, cuma aku nak kau dan kau dan kau. cubalah bayangkan kalau kau di tempat perempuan yang dipoligamikan dan anak yang mempunyai bapa yang mempoligamikan ibunya.
cubalah bayangkan sendiri.

lepas tu mai habaq kat ak.




5 comments:

eszol raar said...

nur kasih lagi

Aurelis said...

ak x tgok cita nur kasih

apatu? said...

ala skang pon perempuan lagi ramai dari lelaki. kru~

cath said...

err....

=="

ismey said...

cath : terfikirkan perihal datuk kah? bahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...